בדף זה נסקרים מונחים פיננסיים בהם נעשה שימוש בסקירות באתר או שתוארו באתר עצמו. אין לראות בסקירת מונחים אלה הגדרות פורמליות אלא נסיון לתאר את משמעותם בלשון חופשית וקלה להבנה.
צמיחה אורגנית (Organic Growth) היא צמיחה טבעית הנובעת מפעילותו הפנימית של העסק, להבדיל מפעילויות שנוספו לחברה בדרך של רכישות ומיזוגים.
הצמיחה האורגנית יכולה לנבוע ממספר מקורות (חלקם חופפים): עליה בכמויות הנמכרות של מוצרים קיימים, הכנסת מוצרים חדשים, עליה במחיר ליחידה נמכרת, הרחבת תחום הלקוחות, עליה במספר נקודות המכירה, יצירת שווקים חדשים.
עליה במכירות בחנויות זהות (same store) היא אחד הסוגים של צמיחה אורגנית.
המטרה במדידת הצמיחה האורגנית היא לבחון האם החברה צומחת גם ללא רכישות, או שעסקי הליבה של החברה נמצאים בירידה.
השוק, המשקיעים, והאנליסטים אוהבים צמיחה אורגנית. מדוע? משום שהחברה אינה צריכה להשקיע ברכישתה ולקחת סיכונים הכרוכים בכך.
להלן מספר דוגמאות:
דלתא גליל היא חברה הצומחת הן אורגנית והן על ידי רכישות. בסקירה שפרסמנו על חברת דלתא ב-2018 התיחסנו לצמיחה האורגנית של החברה באותה שנה ולצמיחה שמקורה ברכישות שבצעה החברה.
סנו היא חברה הצומחת בשנים האחרונות צמיחה אורגנית בלבד. כך מתארת החברה את יעדיה האסטרטגיים לשנת 2019 (מתוך הדוח התקופתי לשנת 2018) :
"אסטרטגיית החברה אשר מלווה אותה מזה מספר שנים, מתמקדת בצמיחה ובגידול עקבי של נתחי השוק שלה בתחומי פעילותה, וזאת באמצעות הרחבת קשת המוצרים הקיימת תחת מותגיה הידועים של החברה, בהרחבת פעילות המכירה של המוצרים הקיימים, תוך שמירה על קשר הדוק ורציף עם חוג לקוחותיה המגוון ותוך שקידה מתמדת על פיתוח וחיזוק יתרונותיה התחרותיים בתחומי פעילותה."
שימו לב לכפתורי הקישור לרשתות החברתיות. לייקים ושיתופים יתקבלו בברכה.