Fundamentals
הרשמה מהירה לאתר

ההרשמה תאפשר קבלת עדכונים שוטפים למייל.

ההרשמה מהירה ואינה מחייבת הזדהות.

לכניסה לרישום מהיר לחצו כאן.

חישוב התשואה של תיק ההשקעות בלחיצת כפתור

חישוב תשואת תיק השקעות הוא מלאכה מייגעת הכרוכה באיסוף נתונים ועריכת חישובים שונים. כיצד נוכל לקבל את נתוני התשואה בלחיצת כפתור?

למעבר לסקירות לחצו על סמלי החברות

 

 

 

  

 

 

 

מדינות שונות, שיעורי היוון שונים לגמרי.

הערכת השווי של נכסים מניבים מחושבת בד"כ כלל על ידי חלוקת ה-N.O.I בשיעור ההיוון  ( Cap Rate).

Soda Stream - צמיחה מהירה בעסקים ובמחיר המניה - מה הלאה?

אלה מאיתנו שעדין זוכרים את הסיפולוקס כמתנה מקובלת לחתונות, הרימו גבה כשחברת סודה סטרים גייסה בהצלחה רבה בנובמבר 2010 בנסדא"ק 125 מ' $ לפי שווי של 367 מ' $ (אחרי הכסף).התמהון גבר כאשר לאחר חודשים ספורים יצאה החברה להנפקה ולהצעת מכר נוספת של 261 מ' $, הפעם לפי שווי של 860 מ' $.כיום נסחרת החברה בשווי של 1.3 מיליארד $.
29/09/2013

ה-IPO בנובמבר 2010 היה במחיר של 20$ למניה.מחיר המניה כיום הוא $63.5. המחיר הגבוה ביותר בשנה האחרונה של המניה היה $77.8 והנמוך ביותר $33.1 (מחירי סגירה).

כל זה היסטוריה  מפוספסת.מה הלאה?

פעילות החברה

סודה סטרים (SODA ) היא חברה מובילה ביצור משקאות ביתיים תוססים.מחזור המכירות שלה עלה בחמש השנים 2008-2012 מ-130 מ' $ ל-436 מ' $, והרווח הנקי זינק מרווח זניח ב-2008 ל-43.86 מ' $ ב-2012.בשנה שהסתיימה ב-30.6.13 הסתכם מחזור המכירות של החברה ב-495 מ' $ והרווח הנקי ב-49.25 מ' $.החברה מכוונת גבוה - בכנס אנליסטים בחודש מאי הציגה החברה יעד של מיליארד $ מכירות ב-2016 ויעד לרווח נקי (מנוטרל מהוצאה בגין הקצאת אופציות) בסך של 165 מ' $, לעומת 65 מ' $ השנה (!!!).

החברה פועלת בכל העולם אך 38% ממכירותיה הן באמריקה, בעיקר בארה"ב, ו-49% במערב אירופה, בעיקר בגרמניה, צרפת ואיטליה.החברה נמצאת על מדפי כ-60 אלף חנויות, מהן כ-15 אלף בארה"ב. 75% מהמכירות מופצות באופן עצמאי, ו-25% מהמכירות באמצעות מפיצים (נכון לשנת 2012).

מוצרי החברה נמכרים ב-45 מדינות, ל-6.5 מ' משקי בית פעילים, מזה 1.3 מ' בארה"ב.

פעילות היצור, האיחסון וההפצה של החברה היא פעילות מורכבת המבוצעת במספר מדינות - ישראל, סין, איטליה, הולנד, ארה"ב, ופעילות מילוי במדינות נוספות.החברה מקימה כעת אתר יצור בלהבים בעלות של 80 מ' $ (מזה 50 מ' $ ב-2013), אשר ירכז פעילויות ויחסוך עלויות.

סודה סטרים מגדירה את התחרותיות בתחום פעילותה כמוגבלת, ומציינת כי למעשה היא מתחרה על הדולרים שמוציאים הצרכנים על משקאות תוססים גם עם ענקיות כמו קוקה קולה ופפסי קולה.יש לציין כי בתחילת חודש יוני נפוצו שמועות לפיהן חברת פפסי קולה מעונינת לרכוש את סודה סטרים במחיר של עד $95.שמועות אלה הוכחשו על ידי פפסי (PEP), ולא אושרו על ידי החברה, אך הן גרמו לתנודות חדות במחיר המניה.

תחרות מכיוון אחר עליה מדובר כיום היא מחברת Green Mountain Cofee Roasters (סימול - GMCR), חברת ענק הנסחרת בשווי שוק של 11.2 מיליארד $, המייצרת קפה ומכונות לקליית והכנת קפה, אשר הודיעה כי בכוונתה להכנס גם היא לתחום המכונות הביתיות ליצור סודה.איום נוסף שעדיין לא ברור אם הוא משמעותי הוא מחברת סטארבקס (סימול - SBUX) אשר בכוונתה להשיק מכונות  להכנת משקאות, כולל מוגזים.כוונותיה של סטארבקס עדיין לא ברורות ויתכן כי המכונה שכבר יש לה שם - Fizzio - תשווק לבתי קפה  ולא לצרכנים פרטיים.

מכירות החברה נעשות בשני שלבים - השלב הראשוני בו נמכר קיט הכולל מכשיר ליצור סודה בעיצובים שונים ,מיכל של CO², בקבוק למילוי מים שיהפכו לתוססים, וסירופים (Flavor Units) במספר טעמים.כאשר מיכל  ה-CO² מתרוקן מחליף אותו המשתמש בחדש בתשלום עבור ה-CO²  בלבד ( CO² Refills ).כמו כן רוכשים המשתמשים בקבוקים חדשים כנראה בתכיפות נמוכה יותר וחשוב הרבה יותר, סירופים במיגוון טעמים הולך וגדל.ה-Refils והסירופים מוגדים על ידי החברה בהצגת נתוני המכירות "consumables".

התפלגות מכירות החברה לפי מוצרים

להלן נתונים על מכירות מוצרי החברה השונים באלפי יחידות:

המוצר שינוי* H1/13 H2/12 H1/12 שינוי Q2/13 Q2/12 שינוי 2012 2011
 Starter Kit 18% 1,711 2,052 1,447 22% 935 764 29% 3,499 2,710
CO² Refills 30% 10,300 8,643 7,900 31% 5,542 4230 24% 16,543 13,292
Flavor Units 25% 16,200 15,100 13,000 18% 8,505 7,200 49% 28,100 18,900

*בין המחציות הראשונות של שתי השנים.  .

Starter Kit- למרות הגידול המרשים ברבעון ובמחצית השנה, חלה ירידה של כ-17% במכירות המחצית הראשונה  מול מכירות המחצית השניה של 2012.יש לציין כי החברה מדווחת בדוח השנתי שלה בסעיף המתייחס לעונתיות כי הרבעון הרביעי הוא חזק יותר בד"כ בגלל השפעת "חגי דצמבר" של הנוצרים.ברבעון זה ב-2012 מכרה החברה 1,111 אלפי יחידות, 32% מהמכירות השנתיות.

CO² Refills - מכירות אלה מהוות אידיקציה ברורה וחשובה לאינטנסיביות השימוש במכשיר ליצור סודה.בניגוד למגמה שהיתה במכשירים, מכירות ה-Refills עלו גם ביחס למחצית השניה של 2012 ב-19.2%.

Flavor Units - בעוד שרכישת ה-Refills מהוות הכרח למשתמשים בסודה סטרים, רכישת הסירופים מהוות נדבך חשוב ומתקדם יותר במיצוי השוק והרווחים של החברה.

 להלן מכירות החברה לפי חלוקה למוצרים, באלפי $:

-

שינוי* H1/13 H2/12 H1/12 שינוי Q2/13 Q2/12 שינוי 2012 2011
Starter Kit 26.7% 92,900 112,485 73,300 25.4% 49,900 39,800 48% 185,785 125,595
מחיר ממוצע ל-kit 7.3% $54.3 $54.8 $50.6 2.5% $53.4 $52.1 15% $53.1 $46.3
Consumables** 32.3% 150,900 127,922 114,000 28.1% 78,900 61,600 54% 241,922 156,959
סה"כ מכירות 31% 250,029 245,429 190,887 29% 132,390 103,019 51% 436,316 288,953

 *בין המחציות הראשונות של שתי השנים.  

**כולל CO² Refills, Flavor Units, ובקבוקים (רכישת בקבוקים על ידי הלקוחות אינה שוטפת ומובנית בשימוש בסודה סטרים כשני הפריטים הראשונים ב-consumables).


המחיר הממוצע לקיט עלה מ-$50.6 במחצית הראשונה של 2012 ל-$54.8 במחצית השניה ול- $54.3 במחצית הראשונה של 2013.

מכירות ה-consumables היוו ב-2011 54% מסך המכירות, ב-2012 55.5% ובמחצית הראשונה של 2013 60%.

מכירות החברה על בסיס גיאורגרפי

להלן דיווח מגזרי על בסיס גאוגרפי כדלהלן - אמריקה (היבשת כולה), מערב אירופה, אסיה-פסיפיק, CEMEA (מרכז ומזרח אירופה, המזה"ת ואפריקה), באלפי $:

אזור

שינוי* H1/13 H2/12 H1/12 שינוי Q2/13 Q2/12 שינוי 2012 2011
אמריקה - מכירות 70% 95,712 101,422 56,283 55% 47,373 30,650 88% 157,705 83,894
מע. אירופה - מכ' 22% 121,385 104,607 99,725 26% 68,087 54,074 33% 204,332 153,174
אסיה-פסיפיק - מכי' 1% 20,151 22,499 19,868 9% 10,832 9,927 102% 42,367 21,010
CEMEA - מכי' 15%- 12,781 16,901 15,011 27%- 6,098 8,368 3% 31,912 30,875
סה"כ 31% 250,029 245,429 190,887 29% 132,390 103,019 51% 436,316 288,953

*בין המחציות הראשונות של שתי השנים. 

להלן נתוני המכירות והרווח לפני מס בשנים 2011 ו-2012, באלפי $:

אזור

שינוי 2012 2011
אמריקה - מכירות 88% 157,705 83,894
רווח          

-

8,565 409
מע. אירופה - מכ' 33% 204,332 153,174
רווח 10% 49,196 44,862
אסיה-פסיפיק - מכי' 102% 42,367 21,010
רווח             126% 11,085 4,894
CEMEA - מכי' 3% 31,912 30,875
רווח 36%- 4,225 6,586
התאמות לרווח*

-

28,474- 25,893-
 סה"כ מכירות 51% 436,316 288,953
סה"כ רווח לפני מס 45% 44,597 30,858

*הוצאות שלא יוחסו למגזרים. 

עיקר המכירות באמריקה הן בארה"ב, אשר החברה מגדירה את פעילותה שם כיעד צמיחה עיקרי.החברה פועלת בארה"ב בשיתוף פעולה עם רשתות מובילות כגון וול-מארט החל מהרבעון השני אשתקד, Bed Bath & Beyond, ועוד.ברבעון השני מכרה החברה בארה"ב 312,000 Soda Makers, כשליש מסך המכירות, לעומת 195,000 ברבעון השני אשתקד.סך המכירות הכספיות בארה"ב עלה ברבעון השני ב-42% וללא וול-מארט ב-90% [נתונים אלה ונתונים אחרים בסקירה לא מופיעים בדוחות החברה ונמסרו על ידה ב-conference call לאחר פרסום התוצאות].

תמצית דוח רו"ה (באלפי $):

-

שינוי* H1/13 H2/12 H1/12 שינוי Q2/13 Q2/12 שינוי 2012 2011
מכירות 31% 250,029 245,429 190,887 29% 132,390 103,019 51% 436,316 288,953
רווח גולמי 30% 136,023 131,459 104,366 28% 71,938 56,003 50% 235,825 157,548
רווחיות גולמית

-

54.4% 53.6% 54.7%

-

54.3% 54.4%

-

54% 54.5%
רווח תפעולי 33% 28,299 24,304 21,229 51% 14,682 9,736 58.6% 45,533 28,707
רווחיות תפעולית

-

11.3% 9.9% 11.1%

-

11.1% 9.5% - 10.4% 9.9%
Ebitda 35% 34,424 29,310 25,580 48% 18,036 12,223 55.6% 54,890 35,282
רווח לפני מס 30% 27,353 23,527 21,070 46% 13,971 9,584 44.5% 44,597 30,858
מסים על ההכנסה 59% 2,406 772- 1,509 727% 1,108 134 78%- 737 3,373
רווח נקי 28% 24,947 24,299 19,561 36% 12,863 9,450 60% 43,860 27,485

*בין המחציות הראשונות של שתי השנים.  

להלן התייחסות למספר סעיפים בדוח:

החברה מציינת כי מכירות ה-consumables מניבות רווחיות גולמית גבוהה יותר מאשר מכירות הקיט ההתחלתי.

במחצית הראשונה של השנה היוו הוצאות המכירה והשיווק 33% מהמחזור והוצאות הנהלה וכלליות 10% מהמחזור.

מרכיב בולט בהוצאות המכירה והשיווק הן הוצאות הפרסום וקידום המכירות.הוצאות אלה היוו בשנת 2012 17% מהמחזור,  ובמחצית הראשונה של 2013 14% מהמחזור לעומת 14.5% במחצית הראשונה של 2012.במחצית השניה של 2012 היוו הוצאות הפרסום 19% מהמחזור.  

מרכיב בולט נוסף בהוצאות המכירה והשיווק הן הוצאות ההפצה והאיחסון (ללא שכר ומשכורות) אשר היוו בשנת 2012 כולה 7.8%, וכן שכר משכורות ועמלות - 7.95%.

הוצאות מס - החברה משלמת שיעורי מס נמוכים ביותר כתוצאה ממעמד של מפעל מאושר לפעילותה בישראל וכן מהטבות מס לחברות בנות אחרות.שיעור המס בגבוה ביותר הוא בארה"ב, ותהיה לכך השפעה ככל שהפעילות שם תגדל.החברה מעריכה כי שיעורי המס האפקטיביים על רווחיה ינועו בשנים הבאות בין 15% ל-18%.

סעיפי מאזן עיקריים ליום 30.6.13 (באלפי $):

  • מזומנים ופקדונות - $35,200.
  • הון חוזר תפעולי - $147,950, כ-30% ממחזור המכירות.הגיוני בהחלט בהתחשב בפריסה הבינלאומית של היצור המכירות וההפצה.מזה -
    • מלאי - $143,692 - כ-7.5 חודשי מלאי על בסיס המחצית הראשונה של השנה.המלאי לדצמבר 2012 הסתכם ב-$112,679 - כ-6 חודשי מלאי על בסיס המחצית השניה של 2012.
    • לקוחות - $93,346.על בסיס המכירות ברבעון השני, $132,390, האשראי הממוצע ללקוחות הוא של כחודשיים, ובהתחשב בכך שסכום האשראי כולל מע"מ וסכום המכירות אינו כולל מע"מ מדובר בחודשי אשראי נמוכים אף יותר.
    • אשראי ספקים ונותני שירות- $72,737.יתרת האשראי אינה מתנהגת באופן עקבי עם הגידול במלאי ויש לכך השפעה מהותית על תזרים המזומנים מפעולות שוטפות.
    • רכוש קבוע - $93,369.
  • רכוש בלתי מוחשי - $45,410.
  • חוב פיננסי לז"ק - $16,143.
  • התחיבויות לז"א (בעיקר לעובדים ועתודת מס לשלם) - $4,904.
  • הון עצמי - $302,470. (69% מהמאזן).
  • סך המאזן - $440,900.

תזרים מזומנים

להלן תזרימי המזומנים של החברה, באלפי $:

-

H1/13 H2/12 H1/12 Q2/13 Q2/12 2012 2011
תזרים מפעולות שוטפות 20,989- 26,729 10,448 12,525- 20,171 37,177 8,187-
השקעות בחברות ורכוש תפעולי 22,996- 23,499- 25,227- 11,283- 11,102- 48,726- 20,744-
יתרה* 43,985- 3,230 14,779- 23,808- 9,069- 11,549- 28,931-

*החברה לא חילקה דיבידנד במזומן בתקופות אלה.

עם שיעורי הצמיחה הגבוהים של החברה צפוי שההון החוזר התפעולי יגדל במקביל (מלאים בניכוי אשראי ספקים ואשראי לקוחות גדולים יותר), ויקטין את התזרים מפעולות שוטפות או אף יגרום לו להיות שלילי.התנודתיות בין תזרימים חיוביים לשליליים נובעת מעליות וירידות  באשראי ספקים, שלא בהתאם לגידול העקבי במלאי.במחצית הראשונה של השנה לדוגמא, עלה סעיף המלאי ב-31 מ' $, אך אשראי הספקים דוקא ירד ב-13.7 מ' $.

החברה משקיעה הן בגידול בהון החוזר התפעולי והן ברכוש קבוע וברכישת חברות בענף, כדי לאפשר את הצמיחה המהירה.כתוצאה מכך חלה ירידה בנכסיה הנזילים ויתכן שיהיה עליה לגיס הון בעתיד.

Guidance ל-2013

בד בבד עם פרסום הדוחות הכספיים  לרבעון השני עדכנה החברה כלפי מעלה את התחזית שלה (Guidance) לשנת 2013 כולה:

מכירות - עליה של 30% ביחס לשנת 2012, ל-567 מ' $.מהתחזית נגזר נתון מכירות של 317 מ' $ למחצית השניה של השנה, עליה של 29% ביחס למחצית השניה של 2012.בשיחת ועידה בעקבות פרסום הדוח הרבעוני ציין מנכ"ל החברה דניאל בירנבאום כי החלוקה בין הרבעון השלישי והרביעי תהיה 45% ו-55% בהתאמה.הרבעון השלישי צפוי אפוא להסתיים במכירות של 143 מ' $, גידול של 28% ביחס לרבעון השלישי ב-2012.

יש לציין כי ביום עיון לאנליסטים הציבה החברה מכירות שנתיות של מיליארד $ כיעד המכירות שלה בשנת 2016 - גידול של שנתי ממוצע של 21% בשנים 2014-2016.

רווח נקי - עליה של 23% ל- 54 מ' $. רווח נגזר למחצית השניה - 29.1 מ' $, עליה של 20% ביחס למחצית השניה של 2012.

יתרות שורט גבוהות

העליה החדה במחיר המניה, בעיקר בשנה האחרונה בה זינקה המניה ב-66%, יצרה אצל משקיעים רבים את ההרגשה כי המניה טפסה גבוה יותר מידי, ולמכירות גבוהות בחסר.כיום מהוות המכירות בחסר כ-46% מהסחורה החופשית למסחר (Floating).

אחוז כזה הוא חריג ביותר ומלמד כאמור על סנטימנט שלילי כלפי מחיר המניה.מאידך, המכירות בחסר כבר בוצעו, ומחיר המניה מבטא כבר את השפעתן.יותר מכך, ידיעות חיוביות עשויות לגרום לקניות בהולות של מוכרי השורט אשר יחששו לספוג הפסדים כבדים עם עלית המניה (Short Squese).

שורה תחתונה

המודל העסקי של החברה הוא מוכח, והשאלה היחידה היא מה יהיה קצב הצמיחה של המכירות והרווחים בשנים הקרובות. החברה מפגינה חדשנות ויצירתיות לפיתוח עסקיה.

מרכז הרווח העיקרי של החברה הוא במערב אירופה, אולם החברה רואה בארה"ב את שוק היעד העיקרי שלה לצמיחה נוספת.עם זאת, הרווחיות של הפעילות בארה"ב היתה נמוכה ביחס למערב אירופה, ולא ברור האם היא גדלה (החברה מפרסמת את רווחי המגזרים הגיאוגרפיים על בסיס שנתי).

החברה נמצאת במומנטום רצוף של צמיחה, אולם חשופה לסיכונים עסקיים כמו כל חברה הצומחת במהירות, ולהתפתחות תחרות ככל שהצלחתה תגביר את תיאבונם של מתחרים אפשריים (ראה גם לעיל).

מאידך יכולה החברה להפוך כיעד לרכישה כתחליף לתחרות מייגעת מולה.

במחיר של $63.5 ועם שווי שוק של 1.3 מיליארד $, נסחרת החברה במכפיל רווח גבוה מאד של 26.4.מכפיל הרווח על בסיס הרווח הנקי החזוי לשנת 2013 הוא של 24.

ממוצע הערכות האנליסטים לחמש השנים הבאות הוא גידול שנתי של 27% ברווח למניה.על בסיס זה נסחרת החברה ב-PEG נמוך של כ-1, והיא נחשבת למנית צמיחה "זולה".

המכפיל הגבוה בו נסחרת החברה יוצר סיכון גבוה למשקיעים במידה וקצב הצמיחה במכירות וברווח לא יהיה בהתאם לציפיות.במקרה זה, או בכניסה של כל מידע שלילי, יכול מחיר המניה לצנוח בעשרות אחוזים.

סיכון נוסף (בעיניים של המשקיעים האמריקניים) הוא בהיות החברה ישראלית.מתיחות בטחונית עלולה אף היא לגרום לירידה במחיר המניה, משום שפעילות היצור של החברה היא בחלקה המשמעותי בישראל ועובדי החברה עלולים להקרא למילואים.הירידה במניה בשבועות האחרונים מיוחסת למתיחות סביב סוריה.

למרות שהחברה היא חברת צמיחה איכותית, הסיכון הכרוך בהשקעה במניה במחירה הנוכחי הוא לדעתנו גבוה.היינו מעדיפים לקנות את המניה במכפיל נמוך יותר.


סקירה זאת מהווה הבעת דעה בלבד, אינה בבחינת יעוץ להשקעה בניירות ערך, והכותב אינו בעל רישיון לייעוץ בתחומים הנסקרים.על כל החלטת השקעה להתקבל בהתחשב בנתוניו האישיים של כל משקיע.נכון למועד הסקירה הכותב אינו מחזיק בניירות ערך הנסקרים, אך עשוי מפעם לפעם להחזיק בניירות ערך אלה.נתוני הסקירה נכונים למועד פרסומה.בקריאת הסקירה נותן הקורא את הסכמתו  לתנאי השימוש באתר.

 

 

 

דרג את הכתבה
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
הדפסשלח לחברהוסף תגובה
ראה כתבות נוספות על סודה סטרים:
סודה סטרים תפרסם את דוחות הרבעון הראשון ב-14 במאי., 2/05/2014
כלכליסט דיווח על מגעים להכנסת שותף לסודה סטרים - המניה זינקה ב-8%., 17/04/2014
סודה סטרים ב-2013 ו-2014 (תחזית החברה)- המכירות צומחות, אבל הרווח נשאר קבוע., 2/03/2014
מנית סודה סטרים צנחה אבל יתרות השורט דוקא גדלו., 4/02/2014
סודה סטרים פרסמה אזהרת רווח חמורה. המניה צנחה ב-25%.האם ראינו כבר את הגרוע מכל, והאם המוכרים בשורט יסגרו את הפוזיציה?, 15/01/2014
לאחר שכבר ירדה מתחת למחיר של $47 זינקה סודה סטרים ל-$50.34, לאחר סקירה חיובית והמלצת "קניה"., 9/01/2014
האם תעמוד סודה סטרים ב - Guidance לרבעון הרביעי?, 9/12/2013
Soda Stream רבעון שלישי - ספקות בוול סטריט לגבי קצב הצמיחה העתידי., 3/11/2013
נקמת השורטיסטים: התוצאות של Soda Stream ברבעון השלישי לא רעות בכלל אבל וולסטריט מאוכזבת והמניה צונחת ב-11%., 30/10/2013
דרונט בניית אתרים